تبلیغات
دیدنی ، عکس ، آهنگ ، سینما ، فیلم - سید محمد خاتمی: انتقاد و بیان آزاد، سوء مدیریت و حتی توطئه را از میان بر می دارد

دیدنی ، عکس ، آهنگ ، سینما ، فیلم

جدیدترین و جالب ترین مطالب گوناگون و سرگرم کننده

محصولات

مستند جنجالی

صفحات جانبی

مجموعه ۳۰ مستند جنجالی ایران

http://www.aftab.ir/news/2010/aug/16/images/4d16386c76e9bd5024253128abffa2eb.jpgرئیس دولت اصلاحات با تاکید بر این که در جمهوری اسلامی باید زمینه مشارکت و حضور در عرصه سرنوشت برای همه فراهم باشد، گفت: لازمه باز بودن فضا و آزاد بودن احزاب و تشکل ها و فعالیت ها این است که انتقاد نه تنها ممنوع نباشد بلکه ارزش به حساب آید.


سید محمدخاتمی در دیدار با اعضای سابق اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان وتقدیر از کار ارزنده تدوین تاریخچه اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا و یادآوری خاطرات خوب همکاری و همراهی با اتحادیه در دوران مسئولیت در اروپا اظهار داشت: از آنجا که جنبش اسلامی دانشجوئی در خارج بخشی از پیکره حرکت و مبارزات ملت ایران در دوره اخیر تاریخ است، پرداختن به آن خود به خود اهتمام به کل جنبش ملی و نهضت اسلامی نیز هست.

وی با اشاره به دوره بعد از کودتای آمریکائی - انگلیسی ۲۸ مرداد و شکست نهضت ملی و استقرار نفس گیر خودکامگی وابسته به آمریکا و سرکوب آزادی ها که به پیدایش یاس از امکان هرگونه فعالیت قانونی و مسالمت آمیز برای ایران منجر شد، به شکل گیری جریان های مسلح در ایران و خشونت متقابل رژیم جبار و گروه های زیر زمینی مبارز اشاره کرد و به نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی و نتایج درخشان آن پرداخت.

رئیس بنیاد باران یادآور شد: همپای مبارزات ملت ایران در داخل علیه استبداد و استعمار، فرزندان ملت در خارج هم فعال بودند؛ ابتداء همه گرایش ها تحت عنوان "کنفدراسیون" فعالیت می کردند ولی دیری نپائید که جوانان مسلمان احساس کردند که می بایست با عنوان مخصوص خود و با حفظ هویت دینی و تقویت آن به فعالیت و مبارزه بپردازند.

وی تصریح کرد: همین امر سبب تاسیس انجمن های اسلامی در اروپا و بعد سامان محوری آن " اتحادیه "شد که به حق نقش شهید بزرگوار آیت الله بهشتی در ایجاد و تقویت آن نقشی ممتازی بود و پس از آن تشکل انجمن های اسلامی دانشجویان در آمریكا و کانادا نیز فعال شد.

خاتمی با بیان این که اتحادیه و انجمن ها با سه هدف بزرگ کار خود را آغاز کردند و بحمدالله توفیقات بزرگی نیز داشتند، گفت: هدف اول بالابردن آگاهی های دینی، سیاسی و اجتماعی خود بود و هدف دوم بهره گیری از فضای بازتری که در آن به سر می بردند، برای تقویت مقاومت و مبارزه ملت ایران در داخل کشور و انتقال مسائل و نظرات آنان به صحنه افکار عمومی و در یک کلام روشن نگاه داشتن چراغ مبارزات ضد استبدادی و ضداستعماری ملت، بود. هدف سوم نیز معرفی و تقویت نهضت آزادی خواه اسلامی در ایران بود.

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: خوشبختانه انقلاب اسلامی و طرح انگاره های آن به تداوم و تقویت این جریان در خارج کشور کمک کرد و دانشجویان هویت خود را در ارتباط و اتصال با نهضت و انقلاب اسلامی تعریف کردند و در برهه ای حساس توانستند نقش در خور توجهی در جهت خدمت به انقلاب و کشور و ملت شریف ایران ایفاء کنند.

وی ادامه داد: در اینجا خوب است با توجه به آنچه گذشته به پرسشی مهم پاسخ گوئیم؛ ما و شما چه می خواستیم و تلقی ما از انقلاب و اسلام و مطالبات مردم چه بود؟ در انقلاب اسلامی و رهبری امام چه خصوصیتی بود که آنرا از حرکت ها و جنبش های فکری – مبارزاتی اسلامی آن روزگار در بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی که نوعا گرایش به ظاهر گرائی و جمود از یکسو و خشونت و منطق گریزی از سوی دیگر داشتند ممتاز می کرد؟

خاتمی در پاسخ گفت: پاسخ روشن است، دین در انقلاب اسلامی طرفدار آزادی بود و مردم را حاکم بر سرنوشت خود می خواست و فراخوان به وضعیتی داشت که در آن رابطه خدایگان و برده میان حاکمان و مردم به رابطه ناشی از ارباب بودن مردم و خدمتگزار و مسئول بودن حکومت تبدیل شود.

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد: در این بینش، حکومت برآمده از رای و رضایت مردم بود و عدالت را بسیار و وسیع تر از عدالت اقتصادی آن هم پیروی سطحی از مدل های ناقص مارکسیستی می دید.

وی با بیان اینکه ما بعد از انقلاب همواره از زبان امام (ره)اهمیت مردم و رای آزاد آنان را شنیدیم، تاکید کرد: اصرار به تدوین قانون اساسی و بعد همه پرسی آن و شکل گیری نهادهای مردم بنیاد و تاکید بر این که "میزان رای ملت"است و نیز استقرار نظامی که همه ارکان آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم برآمده از رای و رضایت مردم و مسئول در برابر آنان باشند، شاهد این مدعی است.

رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: حاصل انقلاب هم جمهوری اسلامی بود؛ "جمهوری" به همان معنی که در همه جای عالم تعریف شده است که در آن محور و مدار باید مردم باشد به اضافه اینکه در آن معیارهای دینی و ارزش های اسلامی بخصوص اخلاق و عدالت و کرامت آدمیان رعایت شود.

خاتمی تصریح کرد: چون فعلیت حکومت در نظام ما ناشی از اراده و رای مردم بود، طبعا لازمه اش وجود آزادی است گرچه نفس آزادی هم در جای خود یک ارزش والای انسانی و الهی است.

رئیس بنیاد باران با بیان این که در حکومت های خودکامه انتقاد یعنی براندازی، گفت: این در حالی است که ما در انقلابمان خواستارحکومت و نظامی بودیم که آزادی بیان و انتقاد، نه تنها حق، بلکه وظیفه مردم (امر به معروف و نهی از منکر) باشد و از زبان رهبر فقید انقلاب این فراز بلند را شنیدیم که حاکمان نبایند بپندارند که کسی را حق انتقاد نیست؛ انتقاد بلکه تخطئه موهبتی است الهی.

وی تاکید کرد: البته آنچه ما می خواستیم علاوه بر تامین آزادی و کرامت انسان و تضمین حق حاکمیت او بر سرنوشت که همگی از پایه های مردم سالاری است این بود که نظام ما دچار کاستی و سستی نظام های دموکراتیک هم نباشد، یعنی جدا خواستار حاکمیت ارزش های والای الهی و معنوی و نیز عدالت و اخلاق در جامعه بخصوص نسبت حاکمان با مردم بودیم؛ یعنی ما بیش از آنچه در دنیای آزاد امروز هست یا ادعا می شود هست، می خواستیم ومی خواهیم.

خاتمی اظهار داشت: امروز بی ابهام و با فریاد بلند اعلام می کنیم، از اینکه انقلاب کرده ایم پشیمان نیستیم؛ از این که به جمهوری اسلامی رای داده ایم اظهار ندامت نمی کنیم، به طرفداری خودمان از انقلاب و جمهوری اسلامی افتخار می کنیم، اما می گوئیم نباید جمهوری اسلامی ولو به نام اسلام از مسیرخود منحرف شود.

وی با تاکید بر این که ما می گوییم در جمهوری اسلامی باید زمینه مشارکت و حضور در عرصه سرنوشت برای همه فراهم باشد، گفت: لازمه این امر باز بودن فضا و آزاد بودن احزاب و تشکل ها و فعالیت ها این است که انتقاد نه تنها ممنوع نباشد بلکه ارزش به حساب آید.

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: اگر در کشوری انتقاد و بیان آزاد بود بسیاری از مشکلاتی که در اثر سوء مدیریت -و حتی توطئه- پیدا و پنهان پیش می آید از میان برداشته خواهد شد و فسادی که شعار مبارزه با آن را می شنویم ولی عملا در حال گسترش است، کاهش خواهد یافت.

وی افزود: ما می گوئیم بی اخلاقی و بد اخلاقی آفت بزرگ یک حکومت است و می گوئیم ظلم به هر صورت و توسط هر کسی مردود و محکوم است و حال شگفت انگیز است که دلسوزانی که چنین می گویند و می خواهند به انواع اتهامات متهم و فتنه گر معرفی شوند.

رئیس بنیاد باران یادآور شد: فتنه گر واقعی افراد یا جریان هایی هستند که بی محابا دروغ می گویند و آن را به پای نظام می گذارند و می کوشند تا عرصه را بر هرکس و هر جریان که نمی پسندند تنگ کنند و آزادی های قانونی را محو و قانون را بی اعتبار کنند و چهره دین و نظام را ناپسند و زشت جلوه دهند و حاصل اینها کاهش رضایت مردم و سستی اعتماد جامعه به حکومت و آسان تركردن کار دشمنانی است که می خواهند ضربه اساسی به نظام و کشور وارد کنند.

خاتمی خاطر نشان کرد: ما و شما و همه انسان های بیدار انقلاب از آنچه کرده ایم پشیمان و ناخشنود نیستیم و از خواست های اساسی ملت و ارزش هائی که از انقلاب و امام آموخته ایم دست بر نمی داریم و لحظه ای از مردم و کرامت و آزادی آنان و پاسداری از حرمت و اعتبار ایران عزیز و ایرانی سرفراز در جهان غافل نمی مانیم.

در این دیدار دو جلد تاریخ فعالیت اتحادیه به سید محمد خاتمی اهداء شد و گزارشی از نحوه تدوین این اثر که هنوز جملاتی از آن نیز در دست تالیف است ارائه شد.

همچنین در این دیدار دبیر اسبق اتحادیه و بعضی از اعضاء دیگر پیرامون وضع گذشته و حال اتحادیه و نیز موضوعات روز مطالبی را بیان داشتند و دیدگاه های خود درباره آزادی و موانع پیشرفت کشور و لزوم تجدید نظر در سیاست ها و رفتارها برای بهره گیری از قوانین و تدبیر همه نیروها با دیدگاه های مختلف و خدمت به ایران و انقلاب اسلامی در این برهه حساس و خاص بیان کردند.

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :